torsdag 28 oktober 2010

Performancefestival på Brunnsvik


Utställningar i matsalen, performance, video, ljud, fondvägg. Ja, det kunde man i går ta del av på Brunnsvik. Deltagarna på Konstlinjen höll i trådarna, och de höll igång från tio på morgonen till tio på kvällen. Eleven Sara Ekelund provade att gå runt i burkastan i Ludvika en hel dag. En upplevelse hon beskriver så här:
"Gatan fram. Snubblar nästan på kjolen. Ta ut pengar, sedan handla mat. Folk vänder sig om. Jag vill bara gå snabbare. Jag vill gömma mig.
- Jävla påskkärring!
- Vilket trams!
- Usch!

Förstående blickar svenskar emellan.
Henne är det synd om. In på Hemköp. Expediten hejar glatt på alla i kön utom mig. Jag mår illa. Känner mig utanför.
Varför där det så rädda? Varför är jag så läskig?
Jag har aldrig varit så osynlig, men samtidigt känt mig så naken. Ut fort. Kan inte skynda för mycket, jag ser ju inte så bra".

ps. Affischen har eleven Christofer Belling gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar